Lekker lui op Koh Samui, of rijmt dat nie?!

26 februari 2014 - Ko Tao, Thailand

Lekker lui op Koh Samui, of rijmt dat nie?!

Zaterdag 25 januari
In de middag komen we aan in de haven van Koh Samui. We nemen daar een lokaal taxibusje en worden afgezet langs de kant van de weg bij een bord 'Escape', het hotel wat we hebben geboekt. We lopen vol goede moed dat straatje in en zien na 5 minuten lopen nog steeds geen zee, maar wel een enorme berg. Zucht.... Lekker met je backpack op je rug in de brandende zon. Maar eenmaal de berg bedwongen worden we beloond: Beach Resort Escape aan Mae Nam Beach. We checken in, lunchen en chillen aan het zwembad met fantastisch uitzicht op de zee. We hebben 's avonds afgesproken met  Guido en Veronique, familie van Ivan uit België die hier op vakantie zijn, in het naastgelegen plaatsje Bo Put. Wat leuk om na meer dan 5 maanden weer eens bekende gezichten te zien! We eten en kletsen gezellig bij, was een erg leuke avond.

Zondag 26 januari
We hebben prima geslapen en ook het ontbijt bij het hotel valt niet tegen. Vers fruit, een eitje of natuurlijk de altijd en overal aanwezige witte boterham met jam... We genieten vandaag van het zwembad, het strand en de zee en huren aan het einde van de middag een scootertje voor de komende dagen. 's Avonds eten we romantisch op het strand, slechts een paar meter van de zee. De prijzen liggen hier ver boven het niveau van wat we de afgelopen tijd gewend zijn, maar tja van ECHT backpacken was toch allang geen sprake meer ;-)

Maandag 27 januari
We boeken 3 dagen bij in het hotel en verkennen het eiland met de scooter. We stoppen even bij de Grote Gouden Boehda aan het water en rijden door Chaweng, het Lloret de Mar van Samui: een lange drukke straat met bars, restaurants, discotheken en ladyboys. Terug naar Bo Put voor de lunch bij een franse crêperie. Ik neem een pannekoek met chocolade en almonds en Ivan bestelt er één met stukjes Snickers...... Jeetje, wat een goede uitvinding!! Deze smaakt zo lekker dat 'ie thuis vast nog wel eens nagemaakt zal worden...
De rest van de middag liggen we aan het zwembad of in de zee. 's Avonds gaan op de Spaanse tour met tapas en sangria....Olé!
Erg lekker, maar van de bruschetta met knoflook en tomaat hadden we ons toch iets anders voorgesteld. Dit bleek een soort doe-het-zelf bouwpakketje. We krijgen namelijk wat geroosterde stukjes stokbrood, een hele tomaat en een schaaltje met een paar teentjes knoflook. Of we dus zelf aan tafel de boel nog ff willen afmaken! Nou een tomaat snijden lukt nog wel, maar met de knoflook konden we niet veel. Resultaat: het werd een stokbroodje tomaat en handen die de rest van de avond naar knoflook stonken haha.

Dinsdag 28 januari: Happy Birthday to me!!
's Ochtends vroeg word ik wakker gezongen door Ivan en na het ontbijt verplaatsen we ons weer richting het zwembad.... Het wordt bijna saai! Bijna dan hè... ;) Daar komt iemand van de receptie ons melden dat we vanmorgen al uit hadden moeten checken. Nee hoor, want we hebben bijgeboekt én betaald. Na goed zoeken in de papieren ziet ze dat we hebben bijgeboekt en mogen we gelukkig dus blijven..... een prima administratie hier haha!
Ivan gaat nog even het centrum in om te tanken en een restaurant te bespreken voor vanavond. Hij komt terug met een kado, namelijk een jurk die ik de avond ervoor al had gepast maar eigenlijk nog te duur vond...Happy Birthday.....zo lief! In plaats van gebak delen we die middag een kitkat die we nog in de koelkast hadden liggen.
Om 20:00 uur hebben we met Guido & Veronique en Sonny & Selden afgesproken bij het Italiaanse restaurant 'Gusto' voor mijn verjaardagsdiner. Ze hebben zelfs een cadeautje voor me meegenomen: een mooie armband en sleutelhanger. We eten gezellig met een wijntje en ik krijg een speciaal toetje met een kaarsje, bloemen en "happy birthday" geschreven met chocoladesaus. Ja, nu voel ik me ECHT jarig!!
En fijn dat ik eindelijk m'n verjaardag eens buiten heb kunnen vieren :-)

De volgende ochtend weer langs het zwembad en 's middags gebruiken we de goede wifi van een lunchtent om wat vluchten en hotels te bekijken. Bij ons op het resort vliegt internet er namelijk om de 5 minuten uit. Uiteindelijk boeken we een weekendje Kuala Lumpur, Maleisië. Gewoon omdat het kan, maar natuurlijk ook als visarun. We mogen maar 30 dagen aaneengesloten in Thailand blijven en aangezien we langer dan dat willen blijven, moeten we dus even heen en weer. We doen nog even een rondje boulevard en gaan terug naar onze bungalow om te douchen en vervolgens richting Chaweng te rijden. Daar gaat Ivan een avondje naar een Muay Thai gala met Guido en ik ga een avondje winkelen en cocktails drinken met Veronique. Wanneer de heren terug zijn drinken we met z'n vieren nog iets en delen we een heerlijke pannekoek banaan met nutella. Hierbij worden we vermaakt door verschillende dronken mensen en een ladyboy die na enig onderhandelen een auto instapt om er 3 meter later weer uitgegooid te worden. De chauffeur had waarschijnlijk toen pas die grote adamsappel gezien ;-)

Donderdag 30 januari
Na het ontbijt gaan we lekker een uurtje terug naar bed. We waren vannacht pas om half 3 thuis, dus het was een kort nachtje. Voor de verandering liggen we daarna aan het zwembad. Lunchen doen we dit keer ook bij het resort. Ik bestel de Thaise noodels en Ivan de beefburger. Na 20 minuten krijg ik mijn noodels en Ivan de vage mededeling "Beefburger is finish". We proberen ze uit te leggen dat ze dat misschien beter meteen bij de bestelling hadden kunnen aangeven zodat hij dan wat anders uit had kunnen kiezen en dat het natuurlijk geen service is dat ik nu kan eten en Ivan niet. De obers kijken ons glazig aan en zeggen na lang nadenken "Ahhh, ok" en lopen weg. Later komt de manager van het restaurant naar ons toe met 'uitleg' waarom er geen beefburgers meer zijn: "De bezine op is, probeer het anders over 15 minuten nog eens". Huh..... frons.... Ahhh, ok! ;-) Wie begrijpt deze cryptische aanwijzing? Wij in ieder geval niet...
Geen lunch voor Ivan dus. Na een duik in het zwembad gaan we met de scooter naar de haven om boottickets en een transfer te regelen. Op de terugweg stoppen we nog even bij een marktje met eten en souveniers. Voor het eerst zien we hier een eetkraampje met meelwormen, sprinkhanen en andere knapperige overheerlijke insecten waar iedereen het altijd over heeft. We durven het niet aan en nemen na lang twijfelen toch maar een zoet pannekoekje ;-)
In de avond eten en winkelen we op de avondmarkt. Het is er gezellig druk!
Daarna leveren we de scooter in en pakken we de tassen.

De volgende ochtend is het alweer tijd om uit te checken, maar niet voordat we nog één keer van het ontbijt en het zwembad hebben genoten. Om 11:45 uur worden we door twee scooters naar de hoofdweg gereden, we hoeven dit keer dus niet lopend die berg over :-) Daar nemen we de lokale taxi naar de haven waar we ruim op tijd aankomen. Tijd over dus voor een vroege lunch. Er staan 6 kraampjes bij de pier die alle 6 hetzelfde verkopen: kokospudding.... Laten we daar nu net geen zin in hebben.
Eenmaal op de boot zijn we na 1,5 uur aan de overkant bij het plaatsje Donsak. Nog eens 1,5 uur in een bus en dan nog met de lokale taxi naar ons hotel 'Like Residence' in Surat Thani. Ze spreken hier werkelijk geen woord Engels, dat wordt dus een uitdaging om voor morgen een taxi naar het vliegveld te krijgen. 's Avonds eten we hier bij het enige tentje in de buurt met een drankje voor in totaal €2,50. Zo, dit zijn weer even backpackersprijzen!
We krijgen van de eigenaar zelfs nog gratis 'soep' aangeboden.

Zaterdag 01 februari
We worden iets geïrriteerd wakker, want we zijn vaak wakker geweest vannacht. Om 2:00 's nachts uur kwamen er een paar Aziatische stelletjes dronken thuis luid zingend en gillend. Ivan heeft ze verzocht wat zachter te doen omdat er mensen zijn die om dat tijdstip willen slapen, maar dat schenen ze niet te begrijpen. Het is Chinees nieuwjaar hier dus het hotel blijkt vol te zitten met feestgangers die het begin van het jaar van het paard aan het vieren zijn.
Wanneer bij ons de wekker gaat om 7.30 zijn wij dan ook iets minder gemotiveerd om stil te zijn voor onze buren haha.
Om 9.00 uur worden we opgehaald door de taxichauffeur die ons naar de luchthaven brengt. Hij lijkt Michael Schumacher na te doen en rijdt 80 waar hij 30 mag, maar we zijn wel lekker op tijd bij de luchthaven. We checken in en ook hier weer heeft het vliegtuig vertraging, we raken er inmiddels aan gewend en storen ons er bijna niet meer aan. Wel aan al die jankende Russische kinderen in de vertrekhal waar de ouders niet naar omkijken.
Wanneer we in het vliegtuig zitten blijkt het Russische kind dat het hardst huilde precies achter ons te zitten. Dat ontbrak nog aan ons geluk! Tijdens de reis gaat het gebler vrolijk door, gelukkig is de vlucht naar Kuala Lumpur maar 1,5 uur :-)

1. Esther:
    26 februari 2014
    Wowwww, tis altijd weer n feestje om jullie reisverslag te lezen!!! K zit te gieren op de bank, en ik kan bijna t gezicht van Thas zien als er zo'n jankerd achter dr zit!!!!
    Prachtig!!! Ik k kijk nu al uit naar jullie live verslag volgende week ;)
  2. Thijs:
    26 februari 2014
    We doen de knoflook-tomaat-stokbroodje-truc hier (snel) nog wel eens over! Komen er nog duikverhalen?
  3. Frans:
    27 februari 2014
    Het is allemaal wat snel het lijkt wel of jullie al naar huis willen ,geniet er nog even lekker van ,ook van dat gebler .GR. en dikke kus Ma en pa.
  4. Dirk:
    27 februari 2014
    Ik kan mij voorstellen dat na 6 maanden rijmen steeds moeilijker wordt. Het einde in zicht, nog even niet aan denken en nog veel plezier.
  5. Ivan:
    27 februari 2014
    Ha Thijs, ik begrijp hieruit dat jij een Tapas avondje gaat organiseren?
  6. Ivan:
    27 februari 2014
    Ha Thijs, ik begrijp hieruit dat jij een Tapas avondje gaat organiseren?
  7. Ivan:
    27 februari 2014
    Helaas erg weinig duiken gemaakt in Thailand. Continue problemen met klaren grrrr...
  8. Ivan: