De eerste week, van wolkenkrabbers naar de Big Five

12 september 2013 - Drakensbergen, Zuid-Afrika

De eerste week, van wolkenkrabbers naar de Big Five

Het is nu dinsdagavond half 9 en we liggen al heeeeerlijk in bed. Er is hier waar we nu zitten namelijk helemaal niets te doen. Ja een beetje op de iPad rommelen dan dus daarom eindelijk tijd voor ons eerste verslag.

Na een druk, maar vooral erg leuk laatste weekend met onder andere ons zeer gezellige afscheidsfeestje begon onze reis vorige week maandag op Schiphol. Na eerst met Koen de sleutels en laatste tips over het huis te hebben geregeld (hoop dat je inmiddels een beetje gesetteld bent daar?), kwam Richard ons ophalen.
Nog even een beloofde lunch bij Burger King gedaan met z'n 3en en toen werd het tijd om richting het vliegtuig te gaan. Daar bij de douane nog geprobeerd een emotionele scene te schoppen zodat we op tv zouden komen bij Hello Goodbye, maar helaas. Nogmaals bedankt voor het rijden gozah!

Onze eerste bestemming was Dubai en aangezien we vlogen met Emirates betekende dit dat we zouden gaan vliegen met de Airbus A380.
Wow wat een joekel en enorm luxe vliegtuig is dat zeg! Bij binnenkomst in het vliegtuig kon je nog een trap omhoog en daar bevindt zich een bar en zelfs een soort spa met douches.
Uiteraard weten we dit alleen via plaatjes van Google, want wij zaten gewoon beneden bij de rest van het plebs ;) Maar het eten was wel zeer goed, 3-gangen yeah, en met het enorm uitgebreide entertainmentsysteem ( inclusief live camera's bovenop en onder het vliegtuig) was de 6,5 uur durende vlucht zo voorbij.

Om  5 voor 12 's avonds kwamen we aan in Dubai en zodra je door de slurf het vliegveld betreedt weet je meteen dat je in Dubai bent..... De stad van groot, groter, GROOTST. Enorme fontijnen, metro's om je naar de juiste terminal te brengen en vooral heel veel mensen.
Oh en de hitte; rond een uur of 1 's nachts stonden we buiten een taxi te regelen naar ons hotel en op dat moment was het nog zo'n 30 graden!!

De dagen erna hebben we in sneltreinvaart de stad bekeken. Op dag 1 het oude en meer traditionele gedeelte, waar de blote enkels van Nathasja echt not-done waren gezien de verontwaardige blikken van veel mensen.
Wel grote bewondering voor de vrouwen hier, want om met 45 graden volledig in het zwart en met sluier over straat te gaan lijkt ons echt killing.
De dag erna zijn we naar het nieuwe en moderne gedeelte van de stad geweest. Een hele andere wereld. Veel meer toeristen en expats. Natuurlijk een bezoek gebracht aan de bekende highlights zoals de Burj al Arab, het (uiteraard) enige 7-sterren hotel ter wereld, het enorme Atlantis resort op palmeiland en de Burj Kalifi. Dit is de (uiteraard) hoogste toren ter wereld (828 meter!) en de rit naar het uitzichtplatform ging met de (uiteraard) snelste lift ter wereld. Dit is dan ook het enige moment dat we iets van de woestijn hebben kunnen zien in de verte, want voor de rest is Dubai inmiddels redelijk volgebouwd.

Donderdag was een lange dag, want we moesten om 2 uur 's middags uitchecken uit ons hotel, maar onze vlucht naar Johannesburg zou pas die nacht om half 5 vertrekken. Dus wat doe je dan om jezelf te vermaken en de koelte op te zoeken? Juist, naar de Dubai Mall! Het (uiteraard) grootste winkelcentrum ter wereld met ingebouwd pretpark, ijs schaatsbaan, bioscoop en vooral heel veel winkels (1200 stuks en Nathas heeft zowaar bij geeneen iets gekocht haha) en restaurants. Oh ja en het Dubai Mall Aquarium, het (uiteraard) grootste aquarium ter wereld. Wel erg gaaf trouwens, zaten iets van 300 verschillende vissoorten in en een stuk of 50 haaien.
Je kon ook een duik maken in het aquarium, achteraf na het zien van de hoeveelheid vis en haaien had vooral Ivan spijt dat we dit niet van tevoren geboekt hadden.
Ach ja, toch nog ooit maar eens een keer een tussenlanding op Dubai maken dan maar!
Die avond zijn we nog naar We're the Millers geweest, erg leuke film en vooral grappig om praktisch de enige westerlingen te zijn in een zaal vol traditioneel geklede Arabieren die nog het hardst van allemaal lachten om alle sex, drank en drugs (en zelfs Al-Quaida) grappen uit de film. En dat terwijl op al deze dingen praktisch de doodstraf lijkt te staan daar...

Na een rustige nachtvlucht rond een uur of 11 in de ochtend aangekomen in Zuid Afrika.
Johannesburg, of Jo'burg zoals ze het hier noemen is echt één grote klont hekken, muren, prikkeldraad, kapotte ramen en beveiligingscamera's. En soms vraag je je af wat men dan precies probeert te beschermen als je naar de staat van de huizen kijkt, maar 't is echt een cultuurding hier om allemaal een soort Fort Knox van je huis te maken. Dit geeft je als toerist wel een onderbuikgevoel, zou het echt allemaal zo crimineel zijn hier dat je dit allemaal nodig hebt?!

De volgende dag werden we om 5 uur 's ochtends opgehaald voor onze 4-daagse Krugertour. We bleken maar met een erg klein clubje te zijn, want naast ons twee ging alleen Alex de Griek mee. Daarom had Kenton, onze gids voor deze dagen, voor de verandering zijn vriendin Natalie meegenomen.
Na een rit van 6 uur kwamen we aan bij onze camping aan de rand van het Krugerpark. Een stuk of 10 iglotentjes, een keukentje en een washok, meer was het eigenlijk niet.
De eerste dag hebben we een bezoek gebracht aan het Maholoholo rehabilitation center, een opvangtehuis voor gewonde, verlaten of verwaarloosde dieren. Nathasja hoopte hier meteen al de kans te krijgen om baby leeuwtjes te zien en knuffelen maar die waren er helaas niet. Wel veel andere leuke dingen gezien en geleerd daar, zo kon je bijvoorbeeld wel van heel dichtbij kennismaken met de cheeta's die daar zitten.

De dagen erna was het ritme altijd half 5 's ochtens eruit (jaja je leest het goed, dit heeft Ivan echt gedaan!

1. Frans:
    13 september 2013
    erg leuk maar ik mis de foto,s van het park en of de iglotenntje en de cheeta,s veel plezier en tot horens.
  2. Meike:
    13 september 2013
    Zo te lezen is de start van jullie reis al helemaal te gek! Geniet ervan, hier is het (uiteraard) k##weer dus je mist niks! Xxx
  3. Marjolein:
    14 september 2013
    Ha ha ze willen daar in Dubai ook in alles de grootste, beste en snelste zijn ;) Gelukkig kwam dit goed van pas, aangezien jullie in sneltreinvaart de stad moesten verkennen!
    Johannesburg is echt een stad waar je aankomt met het vliegtuig en ook wil snel weer weg wilt wezen.... Nog naar apartheidsmuseum geweest of gelijk door naar Kruger? Succes met het spotten van leeuwen en luipaarden! En daarna een dagje heerlijk uitslapen ;)
  4. Caroline:
    15 september 2013
    Klinkt goed!
    Ik hoop voor jullie dat de beesten niet te veel in de bosjes blijven zitten. Natasja, als je Ivan snel uit bed wilt hebben moet je gewoon zeggen dat er gehaktballetjes zijn bij het ontbijt!!
    Groetjes!
  5. Nathasja:
    17 september 2013
    Eindelijk is het nu gelukt ons complete verhaal te plaatsen :-)
    Zoals jullie kunnen lezen was Kruger geweldig en hebben we daar echt alles gezien wat we wilden (en meer)!
    In Johannesburg zelf hebben we weinig gedaan (is inderdaad geen fijne stad), niet naar het Apartheidsmuseum geweest Marjolein... Maar we komen er voordat we naar Azie vliegen nog een paar dagen terug.
    Bedankt voor de tip Caroline.... Dat vroege opstaan gaat eigeijk best aardig tot nu toe. Maar mocht dat veranderen zal ik zeker de gehaktballen uit de kast halen ;-)

We zijn nu eigenlijk alweer toe aan ons volgende verhaal, dat zullen we deze week eens gaan schrijven... Hopelijk kost dat iets minder moeite om te plaatsen!

Liefs, Ivan & Nathasja