Nu wel goed - De eerst week, van wolkenkrabbers naar de Big Five

17 september 2013 - Umkomaas, Zuid-Afrika

Zo het was even wat gepuzzel, maar het probleem lijkt nu echt opgelost. Bij deze dus nogmaals ons 1e verslag, dit keer compleet... beloofd!

De eerste week, van wolkenkrabbers naar de Big Five

Het is nu woensdagavond half 9 en we liggen al heeeeerlijk in bed. Er is hier waar we nu zitten namelijk helemaal niets te doen. Ja een beetje op de iPad rommelen dan dus daarom eindelijk tijd voor ons eerste verslag.

Na een druk, maar vooral erg leuk laatste weekend met onder andere ons zeer gezellige afscheidsfeestje begon onze reis vorige week maandag op Schiphol. Na eerst met Koen de sleutels en laatste tips over het huis te hebben geregeld (hoop dat je inmiddels een beetje gesetteld bent daar?), kwam Richard ons ophalen.
Nog even een beloofde lunch bij Burger King gedaan met z'n 3en en toen werd het tijd om richting het vliegtuig te gaan. Daar bij de douane nog geprobeerd een emotionele scene te schoppen zodat we op tv zouden komen bij Hello Goodbye, maar helaas. Nogmaals bedankt voor het rijden gozah!

Onze eerste bestemming was Dubai en aangezien we vlogen met Emirates betekende dit dat we zouden gaan vliegen met de Airbus A380.
Wow wat een joekel en enorm luxe vliegtuig is dat zeg! Bij binnenkomst in het vliegtuig kon je nog een trap omhoog en daar bevindt zich een bar en zelfs een soort spa met douches.
Uiteraard weten we dit alleen via plaatjes van Google, want wij zaten gewoon beneden bij de rest van het plebs ;) Maar het eten was wel zeer goed, 3-gangen yeah, en met het enorm uitgebreide entertainmentsysteem ( inclusief live camera's bovenop en onder het vliegtuig) was de 6,5 uur durende vlucht zo voorbij.

Om  5 voor 12 's avonds kwamen we aan in Dubai en zodra je door de slurf het vliegveld betreedt weet je meteen dat je in Dubai bent..... De stad van groot, groter, GROOTST. Enorme fontijnen, metro's om je naar de juiste terminal te brengen en vooral heel veel mensen.
Oh en de hitte; rond een uur of 1 's nachts stonden we buiten een taxi te regelen naar ons hotel en op dat moment was het nog zo'n 30 graden!!

De dagen erna hebben we in sneltreinvaart de stad bekeken. Op dag 1 het oude en meer traditionele gedeelte, waar de blote enkels van Nathasja echt not-done waren gezien de verontwaardige blikken van veel mensen.
Wel grote bewondering voor de vrouwen hier, want om met 45 graden volledig in het zwart en met sluier over straat te gaan lijkt ons echt killing.
De dag erna zijn we naar het nieuwe en moderne gedeelte van de stad geweest. Een hele andere wereld. Veel meer toeristen en expats. Natuurlijk een bezoek gebracht aan de bekende highlights zoals de Burj al Arab, het (uiteraard) enige 7-sterren hotel ter wereld, het enorme Atlantis resort op palmeiland en de Burj Kalifi. Dit is de (uiteraard) hoogste toren ter wereld (828 meter!) en de rit naar het uitzichtplatform ging met de (uiteraard) snelste lift ter wereld. Dit is dan ook het enige moment dat we iets van de woestijn hebben kunnen zien in de verte, want voor de rest is Dubai inmiddels redelijk volgebouwd.

Donderdag was een lange dag, want we moesten om 2 uur 's middags uitchecken uit ons hotel, maar onze vlucht naar Johannesburg zou pas die nacht om half 5 vertrekken. Dus wat doe je dan om jezelf te vermaken en de koelte op te zoeken? Juist, naar de Dubai Mall! Het (uiteraard) grootste winkelcentrum ter wereld met ingebouwd pretpark, ijs schaatsbaan, bioscoop en vooral heel veel winkels (1200 stuks en Nathas heeft zowaar bij geeneen iets gekocht haha) en restaurants. Oh ja en het Dubai Mall Aquarium, het (uiteraard) grootste aquarium ter wereld. Wel erg gaaf trouwens, zaten iets van 300 verschillende vissoorten in en een stuk of 50 haaien.
Je kon ook een duik maken in het aquarium, achteraf na het zien van de hoeveelheid vis en haaien had vooral Ivan spijt dat we dit niet van tevoren geboekt hadden.
Ach ja, toch nog ooit maar eens een keer een tussenlanding op Dubai maken dan maar!
Die avond zijn we nog naar We're the Millers geweest, erg leuke film en vooral grappig om praktisch de enige westerlingen te zijn in een zaal vol traditioneel geklede Arabieren die nog het hardst van allemaal lachten om alle sex, drank en drugs (en zelfs Al-Quaida) grappen uit de film. En dat terwijl op al deze dingen praktisch de doodstraf lijkt te staan daar...

Na een rustige nachtvlucht rond een uur of 11 in de ochtend aangekomen in Zuid Afrika.
Johannesburg, of Jo'burg zoals ze het hier noemen is echt één grote klont hekken, muren, prikkeldraad, kapotte ramen en beveiligingscamera's. En soms vraag je je af wat men dan precies probeert te beschermen als je naar de staat van de huizen kijkt, maar 't is echt een cultuurding hier om allemaal een soort Fort Knox van je huis te maken. Dit geeft je als toerist wel een onderbuikgevoel, zou het echt allemaal zo crimineel zijn hier dat je dit allemaal nodig hebt?!

De volgende dag werden we om 5 uur 's ochtends opgehaald voor onze 4-daagse Krugertour. We bleken maar met een erg klein clubje te zijn, want naast ons twee ging alleen Alex de Griek mee. Daarom had Kenton, onze gids voor deze dagen, voor de verandering zijn vriendin Natalie meegenomen.
Na een rit van 6 uur kwamen we aan bij onze camping aan de rand van het Krugerpark. Een stuk of 10 iglotentjes, een keukentje en een washok, meer was het eigenlijk niet.
De eerste dag hebben we een bezoek gebracht aan het Maholoholo rehabilitation center, een opvangtehuis voor gewonde, verlaten of verwaarloosde dieren. Nathasja hoopte hier meteen al de kans te krijgen om baby leeuwtjes te zien en knuffelen maar die waren er helaas niet. Wel veel andere leuke dingen gezien en geleerd daar, zo kon je bijvoorbeeld wel van heel dichtbij kennismaken met de cheeta's die daar zitten.

De dagen erna was het ritme altijd half 5 's ochtens eruit (jaja je leest het goed, dit heeft Ivan echt gedaan!), in het pikkedonker onder een lauwe douche, een bakkie thee of oploskoffie en dan de safaritruck in om naar Kruger te gaan.

Het was precies zoals Manon een paar dagen terug al in een SMS schreef:"je eerste Olifant ontmoeting vergeet je nooit meer". En inderdaad, we waren het park nog maar net in of er kwam een groep olifanten de weg overgestoken, echt een adembenemend gezicht!
We hebben in die dagen in het Kruger eigenlijk meer gezien dan we vooraf hadden kunnen dromen en Kenton bleef dan ook maar herhalen "you guys are the luckiest group ever!"

Zo zijn we na het volgen van een spoor ineens een zwarte neushoorn tegengekomen. Hiervan zijn er helaas nog maar een paar honderd over als gevolg van stropers en een ontmoeting is zo zeldzaam dat het zelfs voor Kenton de eerste keer in z'n leven was dat hij er eentje vond.
Verder veel gezien: impala's, olifanten met pas geboren baby, giraffes, impala's, gevlekte hyena's, zebra's, impala's, buffels, wrattenzwijnen (Pumba!!!),  impala's, leeuwen, wildebeast, struisvogels, impala's, nijlpaarden, krokodil, cheetahs, luipaard, impala's, jakhals, slangen, steenbok, bavianen, gieren en oh ja ook nog wat impala's of hadden we die al genoemd...?!
Oke je kan al deze dieren ook zien met een dagtochtje naar Blijdorp, maar de spanning om ze wel/niet tegen te komen in hun eigen leefomgeving is zoveel leuker!

Het allermooiste moment van deze hele tour vond echter plaats net buiten het Kruger park. We reden terug naar de camping en waren dus al buiten de hekken toen Kenton ineens vol op de rem trapte en " White Lion!!" riep. En ja hoor, in de berm een paar meter van ons verwijderd liepen twee leeuwen waarvan eentje dus wit. Volgens Kenton waren ze uitgebroken, iets wat wel vaker schijnt te gebeuren. De sensatie die je dan voelt is echt geweldig en helemaal toen we zagen dat ze net een kill hadden gemaakt, want de witte leeuw liep met een net gevangen impala in z'n bek, jummie. Blijkbaar vonden ze onze aanwezigheid tijdens hun romantische diner niet echt geslaagd, want ze keken allebei strak richting de auto en de ene begon zelfs te grommen alsof 'ie wilde zeggen "ga lekker je eigen eten vangen!"
Toen we weer wegreden vond Kenton het wel nuttig om de aanwezigheid van de twee leeuwen even te melden bij de portier van een 300 meter verderop gelegen lodge.
De portier keek ons een beetje schaapachtig aan en leek niet echt onder de indruk. Misschien is zoiets hier net alsof je in Nederland bij je buren aanbelt om ze te waarschuwen dat je Cavia ontsnapt is?!

Op dinsdag gingen we terug naar ons hostel in Johannesburg. Eindelijk weer een beetje luxe dacht Nathas dus gelijk ff een lekkere warme lange douche nemen. Eenmaal eronder met shampoo in d'r haar ineens gegil "AHHHHH", bleek de boiler gesprongen te zijn. Bye bye warme douche dacht ze, maar gelukkig was er een andere plek in het hostel waar nog wel warm water was dus eind goed al goed.

We zijn inmiddels vertrokken uit Johannesburg en zitten nu in een hostel ergens in de Drakensberg, een berggebied waar zoals we aan het begin al schreven echt geen reet te doen is behalve relaxen en wandelen (oh ja en poolen, maar Serge ook hier barst Nathas weer van 't geluk haha). En dat is precies waarom we deze tussenstop hebben gedaan, even lekker bijkomen na een drukke, maar fantastische eerste week van onze reis!
Morgen reizen we door naar Durban waar de stranden op ons wachten en hopelijk ook de bijbehorende dolfijnen en walvissen die ze ons in alle boekjes en folders beloven haha.
Ook eens kijken of we daar de kans krijgen om baby leeuwen te knuffelen!!

We hopen natuurlijk dat alles goed gaat met jullie allemaal. Nieuwtjes en roddels uit Nederland horen we uiteraard graag!

We gaan zo proberen ook wat foto's toe te voegen aan dit verhaal. Internet is alleen enorm traaaaaag hier dus even kijken of het lukt en anders houden jullie ze nog tegoed.

Tot snel weer!
Nathasja & Ivan

1. Nathasja:
    Jeeeehhhhh!!! :-)
  2. Manon:
    17 september 2013
    Klinkt allemaal niet verkeerd. Ga het vanavond voorlezen aan de meiden!
    Spreek jullie snel weer.
    Dikke kus van ons
  3. Frans:
    17 september 2013
    ik ben echt jaloers op jully v.w.b. het krugerpark met die leeuwen had ik best mee willen maken
  4. Ineke:
    17 september 2013
    Zo zeg, jullie hebben in de eerste dagen al veel meer gezien dan wij op onze hele reis. Moeten toch nog een keer terug.
  5. Truus:
    17 september 2013
    Eindelijk gelukt, jammer van de foto's. Wat hebben jullie al geweldige dingen gezien.Nathas kon je niet met de witte leeuw knuffelen? Ze lagen die nacht bijna in je tentje.Veel liefs en kus.
  6. Ivan:
    17 september 2013
    Hey, de foto's komen eraan hoor, duurt alleen een eeuwigheid hier om ze erop te krijgen...
    En moeders, jullie kunnen altijd nog hierheen komen in plaats van Azie!
  7. Ivan:
    17 september 2013
    Oh en Frans, gelukkig hebben we ook een heel mooi filmpje van dat moment met de witte leeuw dus die hou je nog tegoed van me!
  8. Marco:
    19 september 2013
    Leuk verhaal joh. Was zelf vorige week in Doha, eigenlijk alleen in het Sharq Hotel, verder weinig gezien.
  9. Veronique:
    29 september 2013
    Denk dat ik toch onze reisplannen ga herzien. Jullie doen me kwijlen.... Zo"n prachtige natuur.