Walvissen, dolfijnen en haaien!!!

22 september 2013 - Port Elisabeth, Zuid-Afrika

Van Drakenberg via Durban naar Umzumbe - Walvissen, dolfijnen en haaien!!!

Drakenberg was zoals eerder gezegd rustig en stil. Wel een prachtige natuur!
Vrijdag 13 september namen we de bus van Drakenberg naar Durban, de 3e grote stad van Zuid-Afrika.
Ze probeerden bij het hostel in Drakensberg bij het uitchecken toch nog even 2x een extra diner aan te slaan, maar gelukkig waren we al zo wakker dat dat niet lukte.
Het personeel daar was trouwens sowieso "bijzonder" (lees: fulltime stoned), vooral de eigenaar was niet bepaald Nathas d'r vriend. Toen ze meldde dat de kachel op de kamer het niet deed (wat toch wel lekker is in een houten hut waar het 's nachts 10 graden is), zei hij doodleuk (let op: in lange broek, dik vest en een muts op zijn hoofd): "Waar kom je vandaan? Nederland? Ohhh daar is het veel kouder dan hier."  Ja, dat klopt! Maar wij hebben dan ook niet voor niets een kachel die het doet, toch?! Daar kun je het dan mee doen. De beloofde elektromonteur hebben we uiteraard nooit gezien. Ach, hier zullen we wel aan moeten wennen waarschijnlijk.

Durban dus...... Ons hostel Happy Hippo had een prima ligging, vlakbij het strand en de boulevard en naast Ushaka (soort Dolfinarium / SeaWorld) met een lange winkelstraat en restaurantjes. Van armoede was in dit stuk van de stad weinig te merken.
Ook het hostel was prima, voor hostelbegrippen een mooie nette kamer met een warme douche en lekkere grote handdoeken (daar zijn wij op dit moment al zielsgelukkig mee, hihi).
Ontbijten deden we in he Centre Court restaurant waar je voor €3,50 een onbeperkt buffet kreeg met verse jus. Ook kon je daar voor €7,50 's avonds 3 gangen (ook onbeperkt, inclusief drinken) dineren. Hoe ze daar van konden leven was ons een raadsel; ze hadden 15 man personeel terwijl er hooguit 6 klanten zaten. Maar goed, niet ons probleem en de grote bak nog onaangetaste chocolademouse smaakte dan ook heerlijk haha.

Op zaterdag hebben we een rondrit met de Rishkabus gedaan....lekker de echte toerist uithangen! Een goede indruk van de stad gekregen en wij zaten met ons hostel inderdaad in het goede gedeelte. De andere kant van Durban was hectisch en druk met veel armoede, zwervers en criminaliteit. De rest van de dag lekker over de boulevard gewandeld, heerlijk om de zee te zien!!
Die avond vroeg naar bed, want we hadden met een bedrijfje geregeld dat we de volgende dag vroeg met een boot mee konden om walvissen en dolfijnen te spotten (dus het geplande bezoek aan een echt Duitst bierfest slaan we maar even over).
Zondag zoals gezegd vroeg op om om 6.30 uur in de haven van Durban te zijn. Daar aangekomen zagen we geen boot en het kantoortje waar we de vorige dag hadden geboekt was dicht. Zucht...... Helaas voor ons dus geen walvissen en dolfijnen vandaag en voor niets om 5.15 uur opgestaan.
Dan maar een dagje Ushaka. Niet in het wild, maar toch dolfijnen gezien!

Maandag weer vroeg op (ja, het wordt zo langzamerhand een gewenning...ook voor Ivan). Met de bus rond een uur of 6 richting het dorpje Umzumbe waar we verbleven in Mantis & Moon Backpackers. Superschattig complexje direct aan het strand waar we overigens de eerste dagen de enige gasten waren. Ons huisje "Taj Mahal" had een buiten-badkamer. Onder de douche of in bad (waarin je eerder viezer werd dan schoon, dus dat hebben we overgeslagen) stond je 's avonds naar de sterren en de maan te kijken. Leuk!! Wel werd je daarbij vergezeld door een stuk of 4 ernorme 1000-poten, een salamander en een tiental muggen, maar dat mocht de pret niet drukken.

Even een blokje om naar de plaatselijke en ook enige supermarkt in de omgeving. Ze verkochten daar welgeteld 3 broden, 5 doosjes eieren en 10 bananen. De rest van de winkel was leeg! In de koelschappen van de winkel runde de eigenaar een soort bol.com, want in plaats van bijvoorbeeld melk en vlees werden hier alleen boeken verkocht. Dat was dus verplicht lunchen en ontbijten met alleen brood en eieren de komende dagen, tussendoor een banaantje voor de variatie en 's avonds konden we gelukkig aanschuiven in het hostel voor een home-made diner.
Op de terugweg naar het hostel kwamen we via een smalle weg naar beneden (waar de bomen vol zaten met nieuwsgierige aapjes) bij het strand. Daar stonden we een beetje om ons heen te kijken toen we ineens door een local werden gewezen op een groep walvissen en springende dolfijnen die je vanaf het strand kon bewonderen..... We mochten haar verrekijker lenen... Wauw, wat een prachtig gezicht!!
's Middags even een duiktripje geregeld voor de volgende dag. Snel gedaan dachten we nog. Na 10 minuten werd er teruggebeld of we ook overmorgen konden. Geen probleem! Na 10 minuten weer die telefoon.... Toch liever donderdag.. Zucht, ok. Dan maar 2 dagen bijboeken hier, niet echt een straf.

De volgende ochtend (dinsdag) hebben we heerlijk uitgeslapen. Na een koude douche richting strand om te kijken of er weer walvissen waren. Helaas...., we zijn denk ik iets teveel verwend op de eerste dag hier. Onze eerste ontmoeting bleek namelijk een toevalstreffer te zijn. De rest van de dag lekker op het strand gehangen en we kregen een lift van een medewerker naar een grotere supermarkt een stadje verderop waar we gelukkig wat verse dingen konden kopen voor de komende dagen. Na het eten een beetje in de bar gehangen en wat tips gekregen over onze verdere reis van de locals.
Woensdag weer naar het strand, waar een paar jongetjes een dode steenbok uit het water vistten. Hoe zo'n beest in zee terecht is gekomen is een raadsel...Ze probeerden het dier nog (op hun manier) te reanimeren, maar het arme beest was natuurlijk niet meer te redden.
's Avonds was he pizza-avond. Heerlijke zelf gemaakte pizza's uit de steenoven bij de bar. Weer vroeg naar bed: morgen een spannende dag: duiken met de haaien.

We werden donderdag om 6.30 uur opgehaald en naar Shelly Beach gebracht. Daar zat de duikschool waar we onze uitrustingen kregen. Vanaf daar met een groepje naar de zee. Wij waren de enige toeristen, de rest (Zuid-Afrikanen) maakte deze duik als onderdeel van de cursus Dive Master.
Protea Banks, bekend om zijn vele haaien....er zouden er wel honderden kunnen zitten; hamerhaaien, tijgerhaaien, bullsharks, blacktips en meer. Dat belooft wat! Vooral Ivan had er onwijs veel zin in, Nathasja vond het vooral nog even erg spannend. Dus afgesproken dat Ivan geen moment van haar zijde zou wijken.
Eenmaal onder water bleek Ivan last van zijn oren te hebben, beetje nasleep van een verkoudheid, en moest helaas na een minuut de duik afbreken.... Zo sneu! Daar ging Nathasja dan, in d'r eentje...Naja gelukkig wel met een gids dan.
Er zullen vast heel veel haaien gezwommen hebben, maar door het slechte zicht van slechts 5 tot 7 meter heeft ze er maar twee gezien. De gids verdedigde zich nog wel door te zeggen "er zullen er vast meer om je heen hebben gezwommen zonder dat je ze gezien hebt" maar ja daar kopen we niks voor he. Eenmaal boven werden we wel weer getrakteerd op voorbij zwemmende walvissen! Op de terugweg naar de kust ook veel flying fish gezien; volgens Ivan kwamen er heel de tijd vogels uit het water, maar Nathas dacht dat het vissen waren. Bleek dus een beetje van beiden te zijn haha. Aparte beesten, we hadden ze allebei nog nooit eerder gezien.
We waren wel wat teleurgesteld in deze duik maar de volgende keer beter.
Bij de duikschool mochten we heerlijk warm douchen en hebben we het typisch Afrikaanse gerecht "Bunny Chow" gegeten. Een uitgehold droog brood met een soort stoofpotje gevuld. Lekker voor 1 keer, maar geen blijvertje.

's Avonds bij de bar van het hostel trad er een lokale drumband op. Vijf enthousiaste kereltjes die 2 uur lang stonden te rammen op de trommels (totdat hun handen letterlijk open lagen). Erg leuk en eindelijk wat leven in de brouwerij bij dit hostel.

Vrijdag 20 september, onze laatste dag in Umzumbe. Helaas een bewolkte en regenachtige dag, maar we gaan toch maar even op het strand kijken en lunchen in een drie-sterrenhotel (een klein beetje luxe tussendoor).  's Avonds aan de BBQ (Friday, Braaiday) met een drankje en een gezellig groepje mensen.
De volgende dag gaan we door naar Port Elizabeth, of hoe ze het hier noemen "PE".  Een lange busreis van 13 uur pffff.
Daar verblijven we in "Flashpackers Island Vibe". Flashpackers staat voor backpackers die van luxe en grote schone handdoeken houden.... Klinkt goed, we kunnen niet wachten!! :-)

We zijn inmiddels aangekomen in PE..... Daarover meer in onze volgende blog!

Groetjes,
Ivan & Nathasja

1. Truus:
    23 september 2013
    wat maken jullie geweldige dingen mee,zowel leuke als minder leuke.Jammer Ivan van het duiken,maar volgende keer beter.Moet er niet aan denken zo'n busreis van 13 uur,maar je kan niet alles hebben.Liefs en kus
  2. Frans:
    23 september 2013
    ik ben nog steeds jaloers op het geen wat jullie allemaal meemaken alleen is het daar 1 dag regenachtig troost je want hier is het al dagen regenachtig maar wij klagen niet en het wordt ook steeds kouder maar wij hebben een kachel,,,, nou een dikke kus en tot horens doei...doei*( dat is op zijn Hoogvliets(
  3. Richard:
    24 september 2013
    Maar eten jullie net zo veel als toen daar...!?
  4. Marianne:
    25 september 2013
    Wat een heerlijk verhaal om te lezen. Al veel meegemaakt maar nog veel meer te gaan.
    Zo te lezen genieten jullie volop. Vooral blijven doen!!!!
  5. Sabrina:
    26 september 2013
    Hoi hoi,
    Zo jullie maken wel genoeg mee in ieder geval;)
    Ik weet niet wie het schrijft, maar jullie doen het echt super leuk!
    Veel plezier!
    Xxx
  6. Ilse:
    29 september 2013
    Wauw, een kleine maand onderweg en nu al zoveel avontuur! En ach, die regen: dempt de heimwee naar Nederland ;-)
    We blijven jullie volgen, zijn we ook een beetje "onderweg".
    Toedeloe! Groetjes, Ilse & co
  7. Ivan:
    Hey Sabrina,

thanks en goed om te horen dat je de verhalen leuk vindt! Tis weer mijn beurt om iets te schrijven dus ik ga van 't weekend maar weer eens aan de slag haha...

Hoorde van Richard dat jullie reis ook erg geslaagd was?!

Oh en Richard, ik at veeeeeel meer als toen daar. Kan ook niet anders met deze lage restaurantprijzen... ;)
  8. Ivan:
    Ha Marianne,

bedankt en dat gaan we zeker doen! Alleen na Kaapstad gaat de rem er even op, want alles in dit tempo blijven doen houden we op onze leeftijd niet meer vol haha ;)

Groeten,
    Ivan
  9. Ivan:
    Hey Ilse,

Haha nou de heimwee is hier in Zuid Afrika nog makkelijk onder controle te houden. Iedereen praat hier (gebrekkig) Nederlands dus tis net alsof je thuis bent. Al is het hier intussen wel weer 22 graden, dat dan weer wel... ;)
    Alles goed met jullie? En met jou en het aanstaande 4e gezinslid?? :) X
  10. Ivan:
    Hoi Truus en Frans,

Dat duiken was inderdaad jammer, maar wel erg stoer van Nathas dat ze toen gewoon doorgegaan is zonder mij!

We maken foto's en films van alle dieren. Helaas lukt het niet altijd even goed om ze direct naar jullie te mailen of op facebook te zetten, maar zodra we thuis zijn laten we het jullie allemaal zien!!

Groeten,
    Ivan