All I want for Christmas...

27 januari 2014 - Koh Samui, Thailand

All I want for Christmas...

Het is maandag 23 december als we 's ochtends vroeg een taxi nemen naar het vliegveld van Bali voor onze vlucht naar Flores. We zouden om 9.40 uur de lucht in moeten gaan, maar uiteraard hebben we weer vertraging. "System Down" staat er op een bordje bij de incheckbalie.... Nou, dat belooft wat! En we blijken ook nog eens met zo'n klein propellor vliegtuigje te gaan, Botswana all over again...
De vlucht zelf is maar een uurtje naar Labuan Bajo, de grootste stad/dorp op dit dunbevolkte eilandje. We worden opgewacht door de chauffeur van hotel LaPrima, het meest luxueuze hotel van het hele eiland. Niet echt backpackers-style, maar we kregen via internet 50% korting. Dus ja....iets met een eigen portemonnee en een dief ;-) Het is inderdaad een heerlijk luxe hotel met een mooi groot zwembad en een balkon met geweldig uitzicht op zee.
In de middag gaan we direct maar even de hoofdstraat in om wat duiken te plannen, lopen wat rond en drinken wat. Uiteraard is het hier ook regenseizoen en precies wanneer we weer richting ons hotel willen lopen barst het los. Zeiknat komen we aan, nemen een warme douche en bestellen roomservice, nasi goreng uiteraard ;)

24 december:
Om 07.15 uur 's ochtends worden we verwacht bij de duikschool, dus we moeten vroeg op. Het weer lijkt prima mee te werken en de zee is kalm :-) We zijn met een clubje van 9 duikers en lopen naar de haven. De boot ziet er keurig uit en is van alle gemakken voorzien. Een westers (!) toilet, hapjes / drankjes, fruit, etc.
Na 1,5 uur varen komen we aan bij onze eerste duikstek: Mantapoint. Ze geven uiteraard nooit garanties wat je onder water gaat tegenkomen, maar we zien wel al een grote manta vanaf de boot aan de oppervlakte, dus dat is een goed teken denken we. All I want for Christmas.... is een manta!
Precies een uur later komen we helemaal gelukkig weer boven.... WAUW... Vier grote manta's en een blacktip haai gezien, waarvan 1 manta wel 20 minuten lang bij een cleaningstation bleef rondzwemmen. We moesten ons erg goed vasthouden aan de bodem, want er stond een sterke stroming. Maar wat een prachtig gezicht zeg die beesten...
Op naar duik nummer 2!
Na een uurtje (hapje, drankje, briefing) zijn we aangekomen bij 'Saba Kecil' voor onze tweede duik, ook met een sterke stroming. En ook een mooie duik! We zien een enorme schildpad, lionfish, barracuda's en heel veel andere mooie vissen. Een mooie duikdag en met al die pillen en armbanden ben ik gelukkig niet zeeziek geworden :-)
's Avonds gaan we naar de katholieke kerk voor de kerstavond dienst. We verwachten een intieme dienst in een kein kerkje met wat locals. Ondanks dat Flores eigen islamitisch is, is er ook een behoorlijk grote katholieke bevolking en het lijkt wel alsof ze deze avond allemaal naar deze ene kerk zijn gekomen. Enorme aantallen mensen en scooters en een berg politieagenten die het verkeer proberen te regelen. De kerk zit stampensvol en buiten zitten of staan nog eens honderden mensen. Tijdens de dienst gaat het uiteraard keihard regenen, maar zoals het een goed katholiek betaamt blijft iedereen netjes tot het einde. Opgedirkte vrouwen die met hun hakken wegzakken in het zand en kleine kindjes in witte jurkjes / pakjes die bruin zien van de modder.
De dienst is geheel in het Indonesich (logisch), maar aan het eind is er een korte groet in het Engels aan alle aanwezige buitenlanders. "Bedankt voor die bloemen!" ;-) Daarna gaan we met kerstmuts en al terug naar de hoofdstraat en eten we wat bij een restaurant van een duikschool. Hierna nog een drankje met wat mensen waar we eerder die dag mee hebben gedoken...... MERRY CHRISTMAS!!

Woensdag 25 december: eerste kerstdag
Bij het opstaan voel ik me niet lekker.... Bah, hoofdpijn, duizelig en moe. En NEE, dat komt niet door dat ene wijntje van de vorige avond haha.
We vullen de dag met een filmpje en wat hangen langs het zwembad. Voor 's avonds hebben we gereserveerd bij de duikclub voor het kerstdiner. Hetzelfde groepje van het duiken is er ook. We krijgen een welkomstcocktail, stokbroodje, kip uit de oven, aardappelpuree en groenten. Niet heel erg bijzonder, maar wel even lekker in plaats van nasi goreng ;-)
Wijntje erbij, als toetje brownie met ijs en uit de luidspeakers klinken Mariah Carey en Wham.... Gezellig!!
Toch wel een beetje vreemd om in je korte broek met 30 graden celcius en een tafel vol vreemden kerst te vieren.

Donderdag 26 december: tweede kerstdag
Na een korte nacht (de buren hebben ons tot 1.00 uur wakker gehouden) worden we om 5.45 uur gewekt door de wekker. We zouden gaan duiken vandaag, maar besluiten dat maar te verzetten en slapen door tot 12.00 uur. Verder doen we vandaag niet veel. Een beetje bij het zwembad op een bedje liggen en later die middag lopen we wat rond bij de haven langs de huisjes. We staan even stil bij twee mannen die op een verhoging met afdak aan het schaken zijn. Ze zien Ivan en nodigen hem uit om een potje mee te spelen. Daar zegt hij geen 'nee' tegen natuurlijk. Hij gaat zitten en opeens wordt er naar achteren geroepen... Ze halen de beste schaker van het dorp te voorschijn, want willen blijkbaar niet afgaan tegen een toerist haha. Opeens komen van alle kanten toeschouwers aanlopen. Na 3 verloren potjes houdt deze zogenaamde Casparov het toch maar voor gezien ;-) Goed gedaan schat!!
's Avonds lekker eten bij een (echte) Italiaan.
Van kerststress is dit jaar bij ons geen sprake!! ;-)

Vrijdag staan we weer vroeg op voor de Rinca-tour om de Komododragon te spotten. De Komododragon (enorme varaan) komt alleen hier op de Komodo-eilanden voor. We horen van verschillende mensen al dat de tocht best een beetje tegenvalt, maar ja.....we zijn hier nu, dus willen we 'm met eigen ogen zien ook natuurlijk! Met een bootje varen we 2,5 uur naar het eiland Rica, waar we met een gids een wandeltour doen van 1,5 uur. Het is erg warm en zonnig vandaag, dus dat is lang zat. Bij de ingang van het park liggen meteen al 4 komodo's onder een huis. Inderdaad enorme beesten en onze gids heeft ter bescherming alleen een stok. Maar ja, op de steiger van het huis waar die beesten onder liggen spelen een paar kinderen zonder toezicht. Dus tja... Het zal allemaal wel meevallen ;-) Tijdens de tour zelf zien we maar 1 komodo, wat aapjes en een paar waterbuffels. Wel worden getrakteerd op een prachtig uitzicht vanaf de top van dit eiland.
Op de terugweg naar Flores maken we nog een stop om te snorkelen. niet echt spectaculair.... er zwemmen wel wat leuke visjes, maar het koraal hier is helemaal dood.
Terug op Flores eten we een hapje bij een seafoodrestaurant (ze hebben ook hamburgers voor Ivan). Ik bestel de garnalen.... Nee, die zijn op! Ok, doe dan maar nasi met seafood.... Nee, dat is ook op! Ze hebben geen vis meer, wat toch vreemd is in een seafood restaurant ;-)
Dan nemen we allebei maar een vlees-burger!

Zaterdag 28 december
Om 7.15 uur staan we klaar bij de duikschool om een dagje te duiken. Onze eerste duik is weer bij MantaPoint. Geen straf om deze plek nog een keer mee te pakken. De zee is nog rustiger, de zon schijnt en er staat een stuk minder stroming. Deze keer zien we 10 grote manta's en een stuk dichterbij dan de vorige keer........BLIJ!!
We varen door naar onze 2e duikplek: Batu Balong. Wat een prachtige plek is dit. Mooi gekleurd en gezond koraal en enorm veel vis. Een paar grote schilpadden, murenes, lionfish, nemo-visjes, scorpionfish.....te veel om op te noemen.
Duik nummer 3 is bij Tatawa Kecil. Ook hier weer mooi koraal, schilpadden en vele soorten vissen.
Al met al: erg genoten van deze duikdag!! :-) Wel ook een beetje vermoeiend zo'n dag, dus na een drankje en wat boodschapjes gaan we lekker naar het hotel, bestellen we roomservice en kijken we een filmpje.

Zondag 29 december, onze laatste dag op Flores.
Een strakblauwe lucht vandaag, dus liggen we de hele dag aan het zwembad van ons hotel...... Een beetje zwemmen, zonnen, lezen, schrijven en relaxen..... Heerlijk!!
We eten 's avonds met een groepje bij ons favoriete italiaantje en vieren de verjaardag van David die we hier hebben leren kennen. Het is een gezellige avond.

Maandag de 30e vliegen we terug naar Bali om daar oud&nieuw te vieren. We checken uit en worden naar het vliegveld gebracht. Gelukkig geen vertraging zo te zien. 2 andere vliegtuigen richting Bali zijn uitgevallen zien we, dus we hebben geluk. Uiteindelijk hebben toch nog wel een half uur vertraging natuurlijk...
De vlucht is verder prima en bij aankomst op Bali nemen we een taxi naar Kuta. Hier liggen onze paspoorten klaar met een verlengd visum. dit hadden we voor vertrek naar Flores geregeld via teen 'mannetje' en da's gelukkig dus allemaal goed gegaan! We lunchen meteen even hier en het valt ons op dat het hier nu al erg druk is. Dat belooft wat voor morgen, oudjaarsavond! Laat in de middag komen we aan bij ons hotel in Sanur 'Taksu Sanur', een prima hotel weer.
We doen de rest van de dag rustig aan....morgen immers groot feest ;-)

Oud&Nieuw op Bali, wij zijn benieuwd!!!

1. Marian Walraven:
    Hai Nathasja en Ivan (maar die ken ik alleen via deze verhalen),
    nu eindelijk eens een berichtje van je ouwe begeleider bij de gemeente Rotterdam. Ik geniet elke keer enorm van jullie verhalen, ze zijn zo gezellig geschreven! Wat hebben jullie al veel meegemaakt de afgelopen maanden, geweldig gewoon. Dit vergeet je nooit meer. Geniet er nog maar van, want het loopt op z'n eind. Heel veel groeten van Marian
  2. Lianne:
    27 januari 2014
    Wat super gaaf jullie verhalen. Ik ben jullie onwijs dankbaar voor de tips die jullie gegeven hebben voor Zuid Afrika. En wat jullie nu allemaal aan het doen zijn klinkt echt super gaaf! Heel veel plezier (nog even geloof ik)
  3. Djurda:
    27 januari 2014
    Nog geen tijd gehad om alle reisverhalen te lezen. Ik heb net Madagascar overleefd. Daar ga ik dus nooit heen. De rest vind ik heel spannend.
    Nathasja, alvast gefeliciteerd met je verjaardag morgen. Het zal wel een hele andere verjaardag worden als dat je gewend bent.
    Maar er wordt hier aan je gedacht en als je terug bent doen we het zachtjes over onder begeleiding van `balletjes`!
  4. Caroline:
    27 januari 2014
    Weer een mooi verhaal! Ik had de foto's van t duiken al gezien.. Geweldig!! Ik weet dat jullie nu in Thailand zitten bij Guido en Véronique . Doe ze de groeten! Geniet ervan deze laatste 5/6 weken.
    Xx Caroline
  5. Frans:
    27 januari 2014
    Het is inderdaad allemaal super wat lullie allemaal beleven , hou de gang er maar lekker in, nog een paar weken en dan lekker naar huis . Alvast van Harte gefeliciteerd en een dikke kus . IK neem er alvast maar eentje of misschien ook wel twee op je gezondheid. Tot horens FR.
  6. Marjolein:
    27 januari 2014
    Ha ha moest erg lachen om jij schaakkwaliteiten!! Wat zullen ze daar de balen hebben gehad dat jij ze ff flink hebt ingemaakt. X
  7. Marianne:
    27 januari 2014
    Wat een belevenissen weer en zo ontzettend leuk geschreven. Ik zeg : carrière-move bij terugkomst.
    Nu weer genieten in Thailand en ik hoop zonder regen.
    Have fun!!!
  8. Nathasja:
    Hai Marian!
    Wat leuk dat je ons volgt via onze blog! :-) We genieten van elke dag en deze herinneringen blijven inderdaad voor altijd.
    Hoe gaat het met jou... Is het een leuke opdracht, of inmiddels al afgerond?
    Groetjes Nathasja
  9. Nathasja:
    28 januari 2014
    Dank je wel Gerda! Het is zeker even wat anders dan normaal. Eindelijk kan ik mijn verjaardag eens 'buiten vieren' ;-)
    Vandaag maar eens naar het strand en vanavond lekker uit eten (net als gisteren en eergisteren).
    Jij alvast gefeliciteerd met Richard morgen en veel plezier zaterdag!
  10. Nathasja:
    28 januari 2014
    We zullen ze de groetjes doen Carolien, we zien ze vanavond als het goed is met eten....

Dank je wel pap, proost!!

Hihi Marjolein, het was erg grappig te zien... Al die ongeloofwaardige blikken van Kasparov zelf (hoor net dat ik dat dus verkeerd heb geschreven in de blog) en het publiek ;-)
  11. Nathasja:
    28 januari 2014
    Marianne, dank je wel! Dat lijkt me wel wat... Voor je werk fulltime op reis en af en toe een verslag schrijven! Maar of ik m'n moeder hier nu echt gelukkig mee maak?!? ;-)
    We hebben hier alleen maar zon (op 5 minuten gisteravond na), dus het is genieten!!!