Bali, eiland van Starbucks, massages, magic mushrooms en 'something'

19 januari 2014 - Chiang Mai, Thailand

Bali, eiland van Starbucks, massages, magic mushrooms en 'something'

Zaterdag 14 december worden we 's ochtends wakker in guesthouse 'Rising Sun' in Sanur. We hebben kort maar goed geslapen en na een lekker ontbijtje duiken we nog even terug in bed met een dvdtje. De rest van de dag verkennen we Sanur en boeken we een boot voor de overtocht naar Nusa Lembongan voor de volgende dag. Dit is een klein eilandje naast Bali waar het volgens de verhalen een stukje rustiger en mooier zou moeten zijn dan Bali zelf.

Zondag worden we om 12.00 uur opgehaald door een busje om vervolgens om 13.30 uur op de boot te zitten. We blijken opeens op een andere boot gezet te worden dan die we de vorige dag hebben geboekt en na wat telefoontjes vertelt de jongen van het boekingskantoortje dat hij dat "vergeten" was te vertellen, haha. Nou ja, deze boot is ook prima zo te zien en de tocht is maar 30 minuutjes. Zo'n 20 meter voor het strand worden we in het water gezet met onze tassen en mogen de rest lopen. Nusa Lembongan, een klein eilandje schuin onder Bali. We hebben homestay Rigils geboekt voor 3 nachten. Daar aangekomen worden we vriendelijk ontvangen door de eigenaars, krijgen we omdat we de eerste gasten zijn deze maand gratis ontbijt aangeboden en worden naar onze hut begeleid. Deze blijkt vrij basic met alleen een koud water buitendouche, maar is wel erg leuk om te zien; een houten hut op palen met een enorm wit hemelbed. Dat het van hout is gemaakt heeft tijdens het regenseizoen wel een nadeel: het ruikt er erg muf, naar natte hond en alles is klammig.
We huren een scootertje en rijden naar de duikscholen, waar we voor dinsdag twee duiken boeken. Aaan de zuidkust van dit eiland komen namelijk veel manta's voor dus dat willen wij wel zien! Opeens begint het keihard te regenen. Geen probleem denken we nog, ze zeggen dat de regen altijd maar een half uurtje is en daarna weer stralend weer...
Hmmmm....na een klein uurtje schuilen in de duikschool regent het toch echt nog steeds....en nog even hard! We besluiten twee straten verder een massage van een uur te nemen om de tijd te doden. Na de massage begint het al donker te worden en het regent nog steeds. Een half uurtje, jaja!
Onderweg naar ons guesthouse en nog steeds in de stromende regen eten we wat bij restaurant 'Panorama', waar je normaal een prachtig uitzicht hebt op Bali. Maar nu is alles donker, bewolkt en nat. We komen na het eten zeiknat en ijskoud aan bij onze hut. Oh ja, zucht..... leuk, een buitendouche met alleen koud water!!! :-( Hierna snel onder de dekens.

De volgende ochtend nemen we na het ontbijt weer een scootertje en rijden over een gele, smalle en gammele brug naar het eilandje ernaast 'Nusa Ceningan'. Hier rijden we wat rond, drinken we wat en genieten van het uitzicht. Het valt ons op dat beide eilandjes hoe dun bevolkt ze ook zijn allebei enorm vervuild zijn. De mensen flikkeren hier alles gewoon op straat. Dit hadden we op Java en met name in Jakarta ook gezien, maar je zou van zo'n mooi klein eilandje denken dat de bewoners er wat zuiniger mee om zouden gaan...
's Middags terug naar 'Lembongan' waar we bij een beachclub van de lunch, zon en het zwembad genieten. En ja hoor.....einde van de middag opnieuw regen! Weer maar een massage en weer na een koude douche klappertandend vroeg naar bed.

Dinsdagochtend blijkt die kou en regen geen goed te hebben gedaan. Ivan is ziek en heeft de halve nacht wakker gelegen. Hij heeft koorts, zweet en rilt van de kou.... We maken ons een klein beetje zorgen omdat Ivan in Zuid-Afrika gebeten is door dat kleine leeuwtje en we na het online zetten van wat foto's hierover op Facebook van verschillende kanten gewaarschuwd worden voor rabiës. En de klamme hut met koud water buitendouche is ook niet echt waar je op zit te wachten als je niet lekker bent. We besluiten dan ook het duiken af te bellen en de boot terug naar Bali een dag te vervroegen. Aangekomen op Bali vinden we in Kuta het mooie en pas een maand ervoor geopende hotel Terrace. Vlakbij de zee, het uitgaanscentrum op loopafstand en bij toeval direct tegenover het hotel een toeristenclinic. We checken in en bezoeken de dokter in de clinic. Na het uitleggen van de situatie worden we door de dokter geadviseerd om het zekere voor het onzekere te nemen en omdat ze hier een ander vaccinatiesysteem hebben dan in Nederland moet Ivan helemaal opnieuw beginnen met de injectiekuur (de injecties die hij in Rotterdam al heeft gehad voor de reis gelden hier dus niet). Hij krijgt nu twee injecties, over een week de derde en na nog eens een week de vierde.
Terug in het hotel hebben we telefonisch contact met de travelclinic in Rotterdam en met het Lionpark in Afrika. Rotterdam vertelt ons dat de kans dat zo'n babyleeuwtje rabiës heeft nihil is en het lionpark geeft aan 100% zeker te weten dat alle leeuwen tegen rabiës zijn ingeënt. Hij kan nu dus gerustgesteld gaan slapen, het is gewoon een ordinaire griep blijkbaar en de overige injecties zijn niet meer nodig.
Kuta is de toeristische hoofdstad van Bali en erg druk, maar gelukkig ligt ons hotel net een straat achter de hoofdstraat. 's Avonds doen we nog even snel een rondje hoofdstraat. Van authentiek Bali is hier niets meer te vinden, de ene Burger King, Starbucks, etc na de ander.

Woensdag 18 december. Ivan is nog steeds ziek en blijft vandaag in bed. Ik ga ga maar even zelf de hort op dan: langs de apotheek, shoppen, boodschapje doen, pinnen en twee dagen bijboeken in het hotel. We gaan 's avonds wel even de hoofdstraat in voor het diner en om de 5 meter wordt ons iets aangeboden. Massages, drugs of gewoon "iets".  Yes, Massage....... Magic Mushrooms......Marihuana..... Yes, Something??

De volgende ochtend gaat het gelukkig een stuk beter met Ivan. En het is mooi weer, dus besluiten we na het ontbijt lekker naar het strand te gaan. Je zou toch zeggen dat de locals op Bali inmiddels aan de blanke mens is gewend, maar ook hier weer willen ze graag met je op de foto.
Het is donderdag, studentenavond en hoewel we natuurlijk geen studenten meer zijn doen we gewoon lekker alsof en gaan we op stap. We drinken eerst een cocktailtje bij 'Bounty', de club waar in 2002 een terroristische aanslag is geweest met 202 doden. De club is opnieuw opgebouwd een klein stukje verder van "Ground Zero", wat nu dienst doet als parkeerplaats. Tegenover de parkeerplaats staat een groot gedenkteken met de namen van alle omgekomen slachtoffers.
Na 'Bounty' gaan we naar de grootste en hipste club van Kuta, de 'Skygarden'. Veel verschillende zalen met verschillende muziek en thema's. Omdat het studentenavond is zijn er vandaag meer locals dan toeristen. Toch is het erg gezellig en blijven we tot in de late uurtjes hangen.

En dat hebben we geweten de volgende dag ;-) Een beetje brak slapen we eens lekker lang uit. Later boeken we wat activiteiten, nemen we een massage en skypen we met het thuisfront, want mijn vader is vandaag jarig!

Zaterdag 21 december, er staat een druk dagje op het programma.
We worden om 8.30 uur opgehaald door onze privé-chauffeur van vandaag.
Als eerste bezoeken we vanmorgen een Barongdans voorstelling. We hebben geen idee wat ons te wachten staat, maar laten ons graag verrassen. We nemen plaats op de tribune en vervolgens verschijnen er om en om allemaal verkleedde mensen op het toneel. Het blijkt een beetje een vaag verhaal over goed &kwaad met offers, lilliputters, heksen en natuurlijk draken.
Daarna rijden we naar een zilverfabriek met winkeltje. Bizar om te zien hoe zo'n fabriek hier opereert. Alles wordt nog met de hand gemaakt en de medewerkers werken niet echt in de meest ideale omstandigheden. Het zilver is hier duurder dan in Nederland, dus we hebben niets gekocht.
Hierna staat MonkeyForrest op het programma. Het is een vrij klein parkje vol met apen en wat tempels. Ivan koopt voordat we het park ingaan een tros bananen, maar is deze bij de ingang al kwijt omdat er na 2 seconden een grote aap op z'n rug springt en hij van schrik de tros laat vallen :-) De apen zijn erg brutaal hier en zo nu en dan hebben ze van een andere bezoeker een bril of een lipgloss te pakken. Hilarisch om te zien hoe op een gegeven moment tig mensen achter 1 aap aanrennen omdat deze de Ray-Ban van een Chinese vrouw heeft afgepakt... ;)
Vervolgens rijden we door naar een restaurant met uitzicht op de Batur vulkaaan bij Kintamani. Mooi uitzicht, maar de lunch is duur en helemaal niet lekker!
Koffie en thee drinken we bij een schattig plekje met een tuin vol met kruiden- en fruitbomen, waar we een rondleiding krijgen. Cacao, vanille, koffie, ginseng, mango, ananas, kaneel....etc. Daarna krijgen we een blaadje met verschillende koffie- en theesmaken. Alleen als we de echte 'Luwakkoffie' willen proeven moeten we deze betalen. Dit schijnt de duurste koffie ter wereld te zijn. Deze koffie wordt gemaakt van koffiebonen die eerst, zonder te kauwen, gegeten worden door de luwak (een soort mongoose). Nadat de luwak de koffieboon in z'n geheel heeft uitgepoept wordt deze geroosterd en gemalen om er vervolgens koffie van te maken. Voor €3,00 bestelt Ivan een klein kopje....Enjoy!
Na de koffie rijden we langs de terrasrijstvelden (prachtig plaatje!!) naar de Uluwata tempel aan het water. Mooi, maar een beetje jammer dat het bewolkt is, want hierdoor missen we de zonsondergang (welke zonder wolken adembenemend schijnt te zijn).
Aan het einde van de dag begint het weer eens te regenen, dus we besluiten om in plaats van romatisch op het strand van Jimbaran te eten, terug te gaan naar Kuta. Daar kiezen we zelf wel een restaurant.
Al met al een leuke dag!!

De volgende dag wilden we weer een dagje naar het strand, maar helaas.... regen! Dan maar wat hotels af om te informeren naar beschikbaarheid rond oud&nieuw. Op het strand van Kuta schijnt het erg druk te zijn tijdens de jaarwisseling en wordt er veel vuurwerk afgestoken. Oftewel the place to be op Bali. Alles zit helaas al vol of is belachelijk duur :-( Uiteindelijk boeken we via internet een hotel in Sanur (15 min van Kuta). Dan gaan we oudjaarsavond wel met een taxi die kant op.

Morgen eerst maar eens een weekje naar Flores om te duiken bij Komodo National Park en om natuurlijk de wereldberoemde komodo varaan te zien :-)

1. Tania:
    Hallo trotterkes,
    even een paar verhalen nagelezen. Amai wat maken jullie allemaal mee zeg! Afrika inderdaad minder leuk afgesloten maar nu weer veel uitgeregende verhalen ;°)) Als het een troost mag zijn in België is er ook iedere dag regen. We hebben geen witte kerst gehad en de voorjaarsbloemen steken ook al hun kopje boven aarde. Hier geen wilde verhalen over leeuwen maar wel dolle pret met Pitou mijn kater ;°)) Ik wens jullie nog het allerbeste voor het nieuwe jaar en nog veel moois op jullie trotterpad
  2. Dirk:
    19 januari 2014
    Klinkt erg bijzonder die koffie, smaakte het wel als je weet hoe het gezet wordt.
    Wel weer onvergetelijke belevenissen om alles goed geregeld te hebben.
    Nog veel genieten en tot horens.
  3. Frans:
    19 januari 2014
    Ik verval wel in herhalingen maar ik blijf het allemachtig prachtig vinden alleen neem ik wel een Capicino lijkt me iets meer smaken vooral met een stuk chocola.Nou ga er maar goed van genieten en maak een mooie foto van zonsondergang tot het volgende verslag doei..doei