Cape Town; een stukje Westen in Afrika

8 november 2013 - Maun, Botswana

Cape Town; een stukje Westen in Afrika

Dinsdag 8 oktober
Na een rit van drie uur (tijdje in de file gestaan) komen we  's avonds laat aan in Kaapstad, hostel "House on the Hill". Goed bed, lekkere ruime en warme douche, kacheltje en openslaande deuren naar een binnenplaatsje: prima voor een kleine week!

We hebben besloten in Kaapstad langs het consulaat van Mozambique te gaan om te kijken of we alvast een visum kunnen regelen. Aan de grens is dat vaak nogal lastig, dus kunnen we dat maar beter voor zijn.
Daarom gaan we de volgende ochtend het centrum in op zoek naar het consulaat. Internet geeft verschillende adressen en ook de eigenaar van het hostel is niet zeker.... Dan maar even zoeken en vragen. Na 5 minuten zoeken komt er een zuid-Afrikaanse man op ons af en vraagt of hij ons misschien kan helpen. We raken aan de praat en komen te weten dat hij Michael heet, veel heeft gereisd, gepensioneerd is en heel erg graag kletst! Hij geeft ons veel (grappige maar onbruikbare) tips en uiteindelijk zijn we om 12.15 uur pas bij het consulaat.
Daar krijgen we te horen dat ze tot 12.00 uur visa-aanvragen aannemen, dus of we morgen terug kunnen komen. ..... Shit, morgen hebben we de Cape Peninsula Tour geboekt en dat duurt zeker tot na 12.00 uur. Ook moeten we van te voren bij een bank een betaling doen, pas dan kunnen ze de aanvraag in behandeling nemen. Hmmmm...eerst maar eens lunchen en bedenken wat ons plan wordt. Na het afrekenen van de (veel te dure) lunch worden we terug geroepen door de ober omdat we geen 10% tip hebben gegeven. Uhmm, inderdaad het was misschien 9 %, nou dan nog maareen paar centen erbij (brutaal!!). We besluiten vanmiddag Robbeneiland te willen bezoeken en gaan naar de kassa in het havengebied Waterfront voor kaartjes. De ferry er naartoe vaart vandaag niet (later bleek de boot kapot), dus dan maar kaartjes gekocht voor zondag.
Ok, dan toch maar alvast betalen bij die bank, we redden het nog wel om alles te zien en te doen wat we willen hier en ook dat visum te regelen.
15.38 uur komen we bij de bank...... Geopend tot 15.30.... K#T, het zit lekker mee vandaag zeg! Rest van de dag door de stad geslenterd, een slavenmuseum gezien en wat boodschappen gedaan.
 Vervoer doen we hier deze week trouwens met de mini-taxi-busjes. In alle andere stadjes / dorpjes van Zuid-Afrika zaten hier alleen maar donkere mensen in en werden we als toeristen geadviseerd om deze busjes vooral niet te nemen, maar hier lijkt dat niets uit te maken. Elke rit kost 6 Rand (€0,45) ongeacht waar je opstapt binnen de stad en heen wilt.

Donderdag 10 oktober: Cape Peninsula Tour met de Baz-bus, een dag lang het schiereiland onder Kaapstad bekijken.
Om 8.30 uur worden we opgehaald, we zijn benieuwd! Op Facebook zien we alleen maar foto's van deze tour van jongeren die met z'n allen met gekke bekken op de foto staan, we krijgen er een soort GoGoTours-gevoel van.
Gelukkig blijkt onze gids Roger een man van over de 60, dat zal dus wel meevallen :-)
Roger lijkt op het eerste gezicht wat saai, maar al snel blijkt dat hij best grappig is en veel weet en vertelt. We rijden als eerste naar Seal Island. Met een bootje naar een rotsformatie met honderden zeehonden, leuk om te zien. Daarna is het tijd voor de Boulders Beach, een strand vol met pinguins.
We rijden door richting Cape Point waar we ergens uit de bus en op een wikki-wakki mountainbike worden gezet, helmpje op en rijden maar.... Op naar de lunchplek. Daar moeten we binnen lunchen omdat er rondom de picknickplaats hele grote bavianen zitten (die net voor de lunch ons camera-hoesje al te pakken hadden....gelukkig leek ze dat niet smakelijk, dus kregen we 'm terug).
Na de lunch is het tijd voor een wandeltour omhoog naar de vuurtoren. Eenmaal uitgeput boven worden we beloond met een prachtig uitzicht! Daarna mogen we kiezen; nog een wandeltour door de rotsen of per bus naar Kaap de Goede Hoop. Ach, we zijn inmiddels wel al wat gewend, dus kiezen we de wandeltocht. Een leuke mooi tocht langs de zee door de rotsen, af en toe even flink klimmen en hier en daar lopen wat struisvogels. Daar zijn we dan: Kaap de Goede Hoop!! Bij het bord staat een grote rij Aziaten met fotocamera's, waar ook wij in de rij gaan staan voor een foto uiteraard ;-)
Al met al een leuke en interessante dag die we afsluiten met cubaanse tapa's en cocktails.

De volgende ochtend: Nieuwe dag, nieuwe kansen en dus een nieuwe poging bij het consulaat van Mozambique. Dezelfde sjachrijnige vrouw als eergister neemt onze ingevulde papieren en pasfoto's in en vertelt ons dat de visa misschien 's middags al klaar zijn.... Zo niet dan maandag. We winkelen nog wat en bezoeken het District Six Museum (gebied waar vroeger de gekleurden verdreven werden omdat de blaneken daar wilden wonen). Net voor sluitingstijd komen we weer aan bij het consulaat om te vragen of de visa klaar zijn.
Helaas..... Degene die de visa maakt blijkt ze niet behandeld te hebben en al naar huis te zijn. Die sjachrijnige vrouw mompelt nog iets van "ik heb ze ook helemaal geen garantie gegeven". Dat klopt ook, we kwamen alleen maar even vriendelijk vragen of ze misschien al klaar waren ;-)
Maandagochtend om 09:00 kunnen we terugkomen wordt ons verteld. Maarreeee, als ze nu niet klaar zijn, er wordt vandaag ook niet meer naar gekeken en het weekend zijn jullie gesloten....... hoe kunnen ze dan maandagochtend 9.00 uur klaar zijn !?!? Hun antwoord: "oh ja, kom dan maar 's middags!"
' s Avonds eten we bij Marco's, een afrikaans restaurant met authentieke gerechten op de kaart en een typisch afrikaans bandje. Leuke sfeer en lekker gegeten.
We betrappen onszelf erop dat, overal waar we komen, de zaak scannen wat we gratis mee kunnen nemen zoals suikerzakjes enzo. We worden al echte backpackers en Nathas gaat steeds meer op d'r vader lijken haha.

Zaterdag 12 oktober; tijd voor een wijntje! :-)
Om 9.00 uur worden we opgehaald voor een Winetour door Stellenbosch. Er staat nog een stel bij de receptie, wat meteen op de scooter (zonder namen te checken) wordt meegenomen door een tourguide. Die van ons zou er ook aankomen.... Je voelt 'm al.... Wij hadden op de scooter moeten zitten! Die andere organisatie vond het geen probleem om ons mee te nemen en achteraf waren we blij want het heeft de hele dag geregend (liever in de bus dan op de scooter ;-)).
Het wordt een leuke dag waarin we veel leren over wijn (hoe te drinken, proeven en bewaren). Ook de meest onzinnige feitjes komen voorbij (bijvoorbeeld dat je wijn niet bij de voet vastpakt omdat je anders de wijn opwarmt, maar omdat je anders bij het proeven je eigen vingers ruikt).
We hebben 5 verschillende winefarms bezocht en per farm mochten we gemiddeld 6 wijntjes proeven. Bij sommigen kregen we ook stukjes kaas en chocolade. Hoe meer wijntjes, des te minder proefden we verschil en toen we rond 18.00 uur terugkwamen konden we ff geen wijn meer zien ;-)

Voor de dag erna (zondag) hebben we kaartjes voor Robbeneiland. Met de ferry naar het eiland waar Nelson Mandela jarenlang als politiek gevangene heeft vast gezeten. Een indrukwekkende tour, het eiland is een dorp op zich. Onze tourguide ter plaatse heeft er zelf ook gevangen gezeten en hij laat ons zijn cel zien, maar ook die van Mandela.

Maandag 14 oktober; onze laatste dag in Kaapstad.
De Tafelberg is aan de beurt, ons laatste doel hier (behalve dan dat we de visa nog moeten ophalen die middag).
We kunnen met de kabelbaan omhoog of we kunnen omhoog klimmen. Sportief als we zijn (hihi ;-)) kiezen we uiteraard voor de laatste optie. Verschillende verhalen; de 1 zegt tussen de twee en drie uur, de ander schept op dat hij 'm in 45 minuten beklimt. Zelf ondervinden dus.
Pffff.... Valt best nog tegen, geen pad, maar echt bergbeklimmen!
Na twee uur zijn we (moe maar voldaan) boven, niet slecht vinden we zelf. Zeker niet als je bedenkt dat het die dag zonnig met 30 graden was.
Wat een uitzicht: de klim dubbel en dwars waard!!
Omdat we op tijd MOETEN zijn bij het consulaat vanmiddag besluiten we de kabelbaan naar beneden te nemen. Hup de taxi in....gelukkig, we zijn ruim op tijd. En jeetje, het zit een keer mee. De paspoorten met visa liggen klaar :-)
Die avond pakken we de tassen in, want morgen moeten we om 9.00 uur bij het busstation staan voor de bus naar Windhoek, Namibie. Een busreis van 23 uur....... Zin in ook!
Kaapstad is met recht een wereldstad, wij vonden het geweldig!!

Na Kaapstad komt er ook een einde aan onze reis door Zuid-Afrika en dit betekent dat we inmiddels alweer 6 weken van huis zijn. Leuke tijd, snel gegaan en uiteraard beginnen we familie en vrienden al een beetje te missen.
Ons volgende verhaal (over Namibië dus) volgt snel! :-)

Ivan & Nathasja

1. Frans:
    9 november 2013
    Ik ben nog steeds jaloers op jullie voor al wat je te zien krijg ook al moet je er wel wat voor lopen en drinken ,, en dat Nath. op der vader lijkt had ik je van tevoren al kunnen vertellen,.,., niet wat het eten betreft,,,,maar drinken\][-=en vooral doorgaan gr. plus KUS een jaloerse PA...
  2. Manon:
    9 november 2013
    Klinkt allemaal weer erg leuk. Geniet ervan en vooral van de zon terwijl wij hier richting winterjassen, chocoladekruidnoten, intocht Sint en de winter gaan.
    Dikke kus van jullie nichtjes