Singapore, a 'fine' city

12 februari 2014 - Koh Lanta, Thailand

Singapore, a 'fine' city

Het is inmiddels half 2 's morgens op zaterdag 11 januari als we aankomen op de luchthaven van Singapore. Daar hebben we nog even contact met Wilson, de jongen van de homestay waar we overnachten. Met een uurtje moeten we bij z'n huis kunnen zijn.
En inderdaad, iets van een uur later zet de taxi ons af bij een paar enorme flatgebouwen. We gaan naar de 23e verdieping en bellen aan. Twee Jack Russel hondjes blaffen de hele flat wakker, maar op het nummer waar we moeten zijn blijft het stil. Uiteindelijk komt dan na een minuut of tien Wilson met een slaperige kop naar de voordeur geslenterd en laat ons binnen. Zonder al teveel te zeggen laat hij ons onze kamer zien en vertrekt weer. Geef niet, we zijn aardig kapot en willen toch zo snel mogelijk gaan slapen. Maar terwijl we in het holst van de nacht onze spullen opruimen zodat we kunnen gaan slapen, bekruipt ons steeds meer de vraag "Wat hebben we in godsnaam geboekt?!".
De kamer is ontzettend smerig, de vloer ligt bezaaid met hondenharen, het dekbed komt blijkbaar net uit de wasmachine, want dat is nog nat en het wassen heeft blijkbaar toch niet echt geholpen gezien alle dubieuze vlekken...
Naja we gaan wel slapen en zien het morgen wel!

Na een korte nachtrust met dank aan het eeuwig durende concert van de twee kleine keffertjes worden we wakker en kijken eens goed rond. Nee, hier gaan we echt niet de geboekte 3 nachten blijven. Wat een smerige bende zeg!
Dan maar even douchen en er vandoor denken we, maarre... waar is de douche? Na goed zoeken blijkt deze in de wc te zitten en wel precies er boven. Dus in een ruimte van ongeveer een meter bij een meter staat de wc en daar boven hangt de douchekop. Op zich handig zo'n 2-in-1, bespaart je wel tijd 's ochtends! Maar ook hier is alles bezaaid met een dikke laag hondenharen en besluiten we dus om er maar zo snel mogelijk vandoor te gaan.
We bedanken Wilson voor de fijne (ahum) overnachting in zijn mooie huis en gaan er vandoor. We hebben op internet ondertussen een betaalbaar hotel gevonden, J8 hotel en gaan er met de taxi heen.
Dit blijkt een spiksplinter nieuw hotel te zijn, wat om die reden misschien nog een beetje stunt met de prijzen. Anyway het is er mooi, schoon, rustig (geen keffertjes) en en en ....de mini-bar is inclusief! Beetje teleurgesteld komen we er vervolgens achter dat er alleen water en cola in zit in plaats van de gehoopte flessen champagne,  maar toch ;)
Het is inmiddels lunchtijd en we besluiten even wat te eten in het restaurantje van het hotel. Een erg kleine kaart zo blijkt, want ze serveren die dag alleen broodjes tonijn. We vragen aan iemand of ze ook wat anders hebben aangezien ik geen vis eet. Oh u eet geen vis?! Dan maak ik wel een broodje krab voor u! Ehmmm dat komt toch ook uit de zee...?! Uiteindelijk blijkt er ook kip in de koelkast te liggen dus eind goed al goed.
's Avonds doen we verder niet veel, we gaan naar een grote shoppingmall in de buurt van het hotel en lopen wat rond door de buurt.
Singapore wordt ook wel eens the 'fine' city genoemd en dan niet omdat het er zo fijn is, maar omdat je hier voor van alles en nog wat boetes kunt krijgen. Door heel Singapore kom je dan ook waarschuwingsborden tegen met wat allemaal niet mag: afval op straat gooien, op straat spugen (da's wel een verademing voor ons na al het gerochel in Indonesië), bloemen plukken, kaugum kauwen, roken in het openbaar, urineren in de lift, vogels voeren en ga zo maar door. Wat ons dan wel opviel is dat er maar erg weinig politie op straat te zien was dus hoe ze al die regeltjes dan willen naleven...

Zondag 12 januari worden we na een heerlijk lange nacht wakker en gaan op pad om Singapore te bekijken.
Om het onszelf makkelijk te maken kopen we een dagkaart voor de hop-on hop-off bus zodat we zelf niet na hoeven te denken over waar we allemaal heen willen en welke bus, metro of taxi we dan moeten nemen.
Als eerste stoppen we in China Town. Drukke buurt met veel tempels en uiteraard de altijd aanwezige markt. Hier kopen we meteen een Singapore koelkastmagneet, hoppa in the pocket!
Daarna laten we ons lekker door de stad rijden en stappen we onder andere uit bij Marina Bay, een enorm complex bestaande uit 3 flatgebouwen die bovenop aan elkaar verbonden zijn door een hotel in de vorm van een boot. Lastig uitleggen, kun je misschien beter even een plaatje van opzoeken op Google ;)
Uiteraard kun je met de lift helemaal naar boven om zo vanaf een uitkijkplatform een mooi uitzicht te hebben op de stad. Singapore moet het wegens gebrek aan ruimte om te bouwen vooral hebben van hoge gebouwen. De ene wolkenkrabber naast de andere dus, een mooi gezicht om zo te zien vanaf het uitkijkpunt.
Aan de voet van Marina Bay ligt een zeer luxe winkelcentrum waar alleen de dure en grote merken zoals Gucci, Prada, Cartier en Rolex zitten. Dat wordt dus kijken kijken niet kopen! Wel probeert een vrouw van een of andere cosmeticawinkel Nathasja nog te verleiden om een nieuw soort dagcreme te proberen met daarin echt bladgoud. Als je een potje koopt, krijg je er ook een certificaat bij waaruit moet blijken dat het echt goud is wat je hebt gekocht. We durven niet eens te vragen naar de prijs per potje en gaan er maar weer vandoor.
Ook stoppen we nog even bij de Singapore flyer, een reuzenrad vergelijkbaar met wat ze in Londen ook hebben. Tja even leuk om gezien te hebben, maar verder niet echt boeiend.
Die avond eten we Aziatisch bij een foudcourt, erg lekker maar het is hier allemaal wel 3 keer zo duur als dat we gewend waren van Indonesië.

De volgende ochtend hebben we bij het ontbijt in het hotel de keuze uit een broodje tonijn of een broodje kip. Hé, geen krab vandaag?!
Daarna gaan we even op de bespaarstand en proberen we met ons buskaartje van gisteren opnieuw in de hop-on hop-off bus te stappen. En dit werkt dus vandaag even gratis reizen! Moet ook wel, want officieel zijn we inmiddels bijna door ons reisbudget heen dus tja dan word je creatief he ;)
We stappen uit bij Orchard Road, dé winkelstraat van Singapore. Hier zitten meer dan 10 grote shoppingmalls in 1 straat dus dit is the place to be voor de inwoners van Singapore in hun vrije tijd. Leuk om al die bedrijvigheid te zien en we vermaken ons het grootste gedeelte van de dag met mensen en etalages kijken. Dit komt omdat we gisteren eigenlijk de echte highlights van de stad al gezien hebben. Zo groot is het nou ook allemaal weer niet en alles ligt vlak bij elkaar dus aan 1 of max 2 dagen hier heb je echt genoeg.

Dinsdag is het alweer tijd om uit te checken bij het hotel en we nemen een taxi naar het vliegveld. Vandaag gaan we naar Thailand!!! :) Ons plan was eigenlijk om direct naar Bangkok te gaan, maar gezien alle toestanden daar rondom de verkiezingen hebben we besloten eerst naar het noorden van Thailand te gaan en het dan even aan te kijken wat er verder in Bangkok gaat gebeuren.
Nadat we onze laatste Singapore Dollars hebben uitgegeven bij een enorme M&M winkel op het vliegveld is het tijd om in het vliegtuig te stappen...

Op naar Chiang Mai...!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Frans:
    12 februari 2014
    Hoe onthoud je al die benamingen, maar goed dat je zo snel mogelijk alles opschrijfd ik zou mijn nek al breken op al die dorps en hotelbenamingen maar goed ik ben jou niet anders had ik dat allemaal meegemaakt/ das dan toch wel weer jammer/ .Geniet er nog maar van het loopt nu al aardig naar het afsluiten van jullie uitje!@#$%^&*()_
  2. Dagmar:
    13 februari 2014
    Erg leuk al jullie verhalen, ik ben benieuwd naar het volgende over Thailand, nog veel plezier, groetjes Dagmar
  3. Ivan:
    14 februari 2014
    Hey Dagmar, dank je! :) het eerste verslag van Thailand hebben we net online gezet.